Tervisetestid – teadlikkus iseendast

pilt1

Tervisetestid on kasulikud kõigile

Suurepäraste tulemuste saavutamiseks on nii algajatel kui ka tippsportlastel tarvis regulaarselt kontrollida oma füüsilist vormi. Eriti olulised on tervisetestid nendele, kes on vähe spordiga kokku puutunud või kellel on tekkinud treeningute vahele pikem paus.

Tervisetestid annavad täpse info keha koostise ja toimimise kohta. Selle info põhjal on võimalik sättida paika treeningute intensiivsus, koormustase, soovituslik pulsitase ja muud olulised näitajad.
Õiged lähtepunktid muudavad treeningud võimalikult efektiivseks ning aitavad hoiduda terviseprobleemidest.

Keha koostise hindamine

Sageli võetakse vormisoleku aluseks vaid kehakaal. Tegelikult on kaalust olulisem teada kui suur on kehas rasvaprotsent, kui suure osa moodustavad kehas lihased jne. Näiteks kui inimese kaal mahub normi piiridesse aga keha rasvaprotsent liialt suur, siis võib see tekitada pikemas perspektiivis tõsiseid tervisehädasid.

Järgmine oluline näitaja on kehasisene rasv. Näiteks võib inimese kehakaal ja üldine rasvaprotsent mahtuda normi piiresse, ent kui vistseraalse rasva osa on liialt kõrge tekitab see haigestumisi ning vähendab eluiga.

Selliseid näiteid võib tuua palju. Kui sooritad tervisetesti, siis sinu andmeid analüüsib spetsialist kes viitab murekohtadele ja annab nõu mida nende eemaldamiseks ette võtta.

Keha koostise hindamine sisaldab:

Laktaaditest

Laktaat on piimhappe sool. See tekib intensiivsel lihastööl ning imendub peale koormust verre. Liigne laktaat veres tekitab lihastes rasket tunnet ning vahel valulikkust. Kui treenida õigetel pulsivahemikel, siis laktaadi konsentratsioon ei ületa lubatud piire ning keha suudab kiiresti taastada oma normaalse oleku.
Kaks kuni kolm tundi enne laktaaditesti tuleb süüa süsivesikuterikas eine (pudru, pasta, mahl jms). Laktaaditesti päeval ei tohi juua kofeiini ja tauriini sisaldavaid jooke ning teha intensiivset treeningut. Raskest füüsilisest koormusest tasub hoiduda ka testile eelnenud päeval. Kui sind tabab nädala aja jooksul enne laktaaditesti haigus, siis tuleb test edasi lükata.

Laktaaditest mõõdab:

Laktaaditest kestab ca 1 tund ning see viiakse läbi jooksulindil või veloergomeetril. Koormust tõstetakse järk-järgult ning iga koormuse järgselt võetaks torkega kõrvalestast või näpuotsast vereproov. Nende vereproovide alusel määratakse laktaaditase.

Laktaaditestile tulles on tarvis kaasa võtta mugav treeningriietus ja jalanõud, pudel vett, treeningrätik ja võimalusel isiklik pulsikell koos rinnavööga.

Laktaaditesti tulemused koos treeningsoovitustega edastatakse e-posti teel nelja päeva jooksul peale testi tegemist.